3.1. Особливості технологічного проектування ГВС
Задача технологічного проектування є центральною при проектуванні ГВС. Для її рішення накопичений значний науковий і практичний досвід – розроблені системи автоматизованого проектування ТП, методи системно-структурного моделювання ТП, групової організації виробництва, а також принципи проектування виробничих систем. Однак прямих розробок у цьому напрямку здійснено до теперішнього часу порівняно небагато.
Різноманітний характер технологічних рішень визначається, насамперед, багатономенклатурністю виробництва, що спричиняє необхідність врахування при проектуванні великого числа тісно взаємозалежних між собою факторів. Так, наприклад, номенклатура деталей впливає на гнучкість ТО, обсяг виробництва – на якість і ступінь універсальності ТО, конфігурація, маса і матеріал деталей – на вибір ТО. У той же час при виборі ТО істотно впливають фактори, які є не цілком технологічними: модульність, надійність, можливість поєднання із СУ більш високого рівня, наявність ефективного і достатньо універсального програмного забезпечення і т.д.
Специфічна особливість ТП в умовах ГВС – гнучкість. Вимога гнучкості ГВС за обсягом і номенклатурою суттєво ускладнює процедуру технологічного проектування шляхом необхідності забезпечення при виборі ТО наступних показників гнучкості:
· технологічної гнучкості комплексу ТО, обумовленої діапазоном зміни параметрів, що відповідають номенклатурі деталей;
· тимчасової гнучкості комплексу ТО, обумовленою тривалістю переналагодження на іншу номенклатуру деталей.
Необхідні значення цих показників забезпечуються на заключній стадії розробки технологічної структури ГВС. Однак уже на етапі формування структурно-технічних схем обробки необхідно зібрати рішення, що задовольняють наступним критеріям:
· мінімальний час переналагодження ТО;
· найменші простої ТО;
· можливість використання універсального оснащення та інструмента;
· простота й ефективність систем контролю та діагностики.
Відмічені особливості технологічного проектування обумовлюють в цілому підхід до проектування ГВС.
Відзначимо, що основна сфера застосування методів відноситься до ескізного проектування ГВС.